vineri, 21 noiembrie 2014

noptile noastre albastre

Nu stiu cat viseaza sau cat isi amintesc din ce viseaza copiii pe la 3 ani, nu stiu cum arata somnul altora pe la 3 ani, dar la noi...este plin de peripetii, de vise, de vorbiri in somn, de plecari-veniri..

La inceput ma amuza, acum, drept sa spun ma intreb daca nu cumva sa ma ingrijoreze. Caci micile intreruperi de somn ale lui stiu ca nu sunt tocmai benefice si ca pot afecta dpdv calitate somnul.

Sa incep cu inceputul. Adica cu ce fel arata seara, "ritualul" de culcare. Andrei NU adoarme singur. Poate ai vostri sunt/au fost copii pe care I-ati asezat in pat, le-ati citit o poveste sau le-ati cantat un cantecel, apoi ati iesit in camera lasandu-i in patul lor si ei adorm singuri. La noi lucrurile stau altfel. Eu stau cu el in pat (caci patul din camera lui este mare; in patut n-a mai dormit de la 1 an si 10 luni), lumina stinsa, aprinsa doar lampita pentru citit, citim 1- max 2 povesti, apoi stingem si lampa. Raman langa el pana adoarme. De adormit adoarme intr-un interval care variaza intre 10-50 minute (in functie de starea lui, de cand s-a trezit la pranz, de cata energie a mai consumat dupa somnul de pranz, etc-tec). Intre 22-23. Daca a avut o zi in care a sarit somnul de parnz, ora devine 21.
Nu se trezeste sa ceara apa, nu se trezeste sa vrea la baie, n-avem din  astea. N-am avut niciodata din astea. (ma rog, excludem perioada alaptarii, cand se mai trezea sa suga)
Dar...are o trezire..fie la 2, fie la 3, fie mai catre 5 am..in care vine dupa mine sa ma ia inapoi la el in camera. Stiu ca asta apare datorita faptului ca nu adoarme singur ci cu mine langa el, cand se trezeste si nu-s acolo tre' sa ma aduca la loc. Aud/citesc ca asa fac si copiii care au "obiecte" preferate pt somn: daca isi pierd ursuletul-papusica..striga ca o vor inapoi sau chiar se apuca s-o caute...cand sunt mai maricei. E clar ca eu sunt pe post de "ursulet" pt Andrei...Am incercat inlocuirea mea cu un plus, masinuta, carte, ceva..dar nu mi-a mers. Banuiesc..sper..ca trezirea aceasta o sa dispara cand va intra in faza de "Adorm singur in camera mea". (caci o fi si asta la un moment dat, nu??!??)

Ei, dar in afara de aceasta trezire, are tot felul de vise/trairi peste noapte..Din moment ce niste ore le dorm cu el, e simplu sa le si vad, caci eu am somn foarte usor si orice miscare/vorba langa mine ma fac sa ma trezesc. Asa ca..observ cu oarecare ingrijorare cum, in timpul somnului sunt intreruperi in care:
-se ridica in fund si spune diverse, apoi se aseaza inapoi si adoarme instant
-rade in hohote, in timp ce doarme, fara sa se ridice..
-intr-o noapte se dadea jos din pat, nu ma observase-se pare- si cand i-am zis "mami, sunt aici" a luat-o inapoi la perna si a adormit la loc
-intr-o noapte s-a trezit, a deschis ochii si mi-a zis "am fost afara azi!?"
-in alta noapte ma pipaia si zicea ceva de "Are si mami o bluza pe ea" (??!!!???- pe bune ca n-am dormit fara bluza pe mine cu el..)
-intr-o aproape dimineata(gen 5 am...) dorea sa-i cant pamparam. in alta mi-a cerut sa-i pun cd-ul cu degetica...
-in alta m-am trezit cand un cap a picat cu forta pe burta mea, se mutase cu tot cu perna si se aruncase efectiv pe mine...
Din astea.
Uneori pur si simplu se ridica-n fund, zice ceva de neinteles, adoarme la loc...

Sunt rare, spre absente de tot, trezirile care sa dureze mai mult..Dar au fost vreo2-3 in ultimul an..in care banuiesc ca il deranja real ceva..o burta, un nas infundat... Altfel...cauza celorlalte..nu pot decat sa o consider ca este un somn nu tocmai linisitit...

Am incercat sa ma prind daca e legat de CE mananca, asa ca am redus spre zero consumul de dulciuri de peste zi. NU s-a schimbat nimic.. Ciocolata nu are decat o data la nshpe ani..asa ca nici asta nu e. I-am mutat ora de cina, gandindu-ma sa nu cumva sa fie prea aproape de somn si asta sa-i creeze un discomfort la somn..acum are minim 2 ore de la cina pana la somn. Drept este ca NU am putut sa-i elimin laptele, cam 200ml, pe care-l bea cam cu 1/2 ora inainte de culcare..dar nu cred ca de la asta e.

Acum...inca sunt in studii despre somnul copiilor. El a avut si acea faza in acre REFUZA somnul de pranz, si atunci ma tot gandeam daca nu cumva nu mai vrea sa doarma pt ca il supara ceva in somn. (cosmaruri, frici, mai stiu eu ce..)
NU, NU plange, NU tipa. Niciodata nu a avut astfel de treziri. Dimineata este vesel..eventual povesteste diverse si din povestile astea te si poti prinde ce-a visat...

Eu am fost un copil care a avut probleme cu somnul. Mai tarziu am avut inclusiv mici faze de somnambulism. Da, plecam din pat si ma plimbam sau faceam, chestii de care nu-mi aminteam dimineata. Au fost si pana-n 18 ani, au revenit peste vreo 10 ani. Apoi au disparut. (sau cel putin asa cred eu..).

Am vazut azi, la Raluca, ca va fi un Workshop "Noapte Buna", la care sunt tentata sa merg. Poate aflu ceva care sa-mi fie de ajutor..care sa mai aduca lumina in ceea ce priveste lucrurile de mai sus.


La voi..? Cum e la voi cu somnul de noapte? Stati bine? Adorm singuri? Nicio trezire pana dimineata? Haideti, spuneti, promit sa nu invidiez chiar daca ai vostri adorm la ora 20 si se trezesc abia la 8 am... :)))

2 comentarii:

  1. La noi Bebe este intr-o foiala continua noaptea. Sta cu noi in pat si de fiecare data cand ma trezesc (sau ma trezeste el ca vrea sa il alaptez) il gasesc in alta parte. :) Este distractiv, dar in acelasi timp putin obositor ca trebuie sa fiu atenta la el si dorm iepureste.
    M-as bucura mult sa vii la workshop, sa te cunosc personal si sa invatam impreuna lucruri noi despre somn de la Otilia. Sper sa poti aranja cumva cu "chiulitul" de acasa si sa ne vedem acolo!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Well...si Andrei a fost un copil care a a vut somn din asta..de ajungea de-a latul patutului (cand dormea in patut), pe diagonal, ma rog..in toate pozitiile.
      Da, este obositor oricat de haios ar fi. Pe termen lung devine obositor. Dupa aproape 3 ani de ..cosleeping..(caci ii pot spune si asa) incep sa ma resimt. Si nu e chiar ok.. Am noroc de un job care-mi permite sa ma adun in prima ora..altfel nu stiu ce m-as face...:(

      Sper sa pot. Depinde de multi factori, dar eu voi incerca. Mi-ar placea sa te cunosc:)

      Ștergere

eu. eu. eu.

Ma puteti citi si pe blogul nou, mai exact aici . Nimic schimbat, doar inca o casa. Deh, imi place sa am mai multe 😊😉